Adrenal Stress Test

To små kirtler, kendt som binyrerne sidder på toppen af ​​nyrerne og hjælper os med at håndtere livets belastninger ved at frigive hormoner ovennævnte hormoner. Disse hormoner frigives ikke konstant hele dagen. De udskilles i stedet i en cyklus kaldet døgnrytme (søvn/vågen cyklus), de højeste niveauer bliver udskilt om morgen og de laveste natten.

Ubalancer i disse hormoner kan resultere i en lang række symptomer fra lav energi og udmattelse til tab af drev og motivation, depression og hormonelle problemer.

De mest almindelige stressfaktorer, der stimulerer binyrernes produktion af kortisol er netop de psykologiske stressfaktorer, altså de følelsesmæssige. (humørsvingninger, angst depression, nervøsitet, irritation m.m.)

Fysiske belastninger (skade, smerte, sygdomme), kemisk eksponering (miljøforurening, overdreven medicin forbrug), hypoglykæmi (lavt blodsukker), og patogene infektioner (bakterielle og virale).

Andre mulige tegn på stress/udbrændthed:

Lav energi, søvnløshed, tab af libido, tab af motivation og drive, uregelmæssig menstruation, infertilitet, PMS, cravings, vægtøgning, vægttab, fordøjelsesproblemer, abdominal fedme, hovedpine, øget følsomhed for fødevarer, hudproblemer, tab af hudens elasticitet og meget mere 😉

Over en længere tidsperiode (måneder/år), kan det resultere i nedbrydning af normalt væv (muskelsvind, udtynding af huden, knogle tab) og nedsat immunforsvar.

At have afbalancerede stress hormoner er særlig vigtigt bl.a. fordi, dine følelser vil være mere afbalanceret, din fysiske energi opretholdes, immunforsvaret styrkes mod forkølelse, hoste, influenza og muligvis andre mere alvorlige sygdomme. Forbedrer stofskiftet, medvirker til at reducere fedt oplagring og regulerer din appetit, nedsætter aldringsprocessen, mindsker PMS, forebygger knogleskørhed, opretholder et normalt blodtryk og sørger for at holde det dårlige kolesterol lavt (LDL).

Testen tages via en spytprøve.

Pris 1250 kr. + 1200 kr. for analyse og beskrivelse af resultatet inkl. forslag til livsstilsændringer og kost.

lidt om stress

Stress er en proces hvor bl.a. ændringer, trusler og krav fra omgivelserne udfordrer eller overstiger vores krops evne til at tilpasse os. Dette resulterer i psykologiske og fysiologiske ændringer, der kan have betydning for vores helbred. Stress henviser med andre ord til en ubalance mellem omgivelsernes udfordringer og vores ressourcer til at håndtere dem.

Kortvarig stress er, når kroppen bliver sat i alarmberedskab og produktionen af hormonerne adrenalin og kortisol stiger herved, og kroppen forberedes til fysisk aktivitet. Man kan mærke denne stress f.eks. kan ens hjerte slå hurtigere, og man begynder at svede. Denne kortvarige stress reaktion opstår, når der sker noget uventet, eller hvis en begivenhed opleves udfordrende, f.eks. i forbindelse med en eksamen, en præsentation på arbejdet eller hvis ens fly er forsinket.

Mennesket er fra naturens side skabt til at udvikle denne korte kamp/flugt reaktion, da den gør os i stand til at klare livstruende begivenheder. Den skærper vores opmærksomhed, og gør os i stand til at handle hurtigt og yde vores bedste i pressede situationer. På trods af, at denne stress kan virke ret så ubehagelig, er den altså helt normal. Når den udfordrende begivenhed er blevet håndteret eller er overstået, vil reaktionen aftage, og kroppen vil igen slappe af.

Langvarig stress derimod er, når kroppen bliver ved med at være i alarmberedskab. Dette skyldes, at man over længere tid oplever den førnævnte ubalance mellem de udfordringer man møder og de ressourcer, man har til rådighed. Der findes forskellige symptomer på en sådan langvarig stress. Fysisk kan man fx opleve hjertebanken, svedeture, hovedpine og mavesmerter. Psykisk kan man f.eks. opleve træthed, hukommelsesbesvær, koncentrationsbesvær og nedsat humør. Derudover kan man opleve søvnproblemer, og man kan blive irritabel, aggressiv og ubeslutsom. Den langvarige stress kan i sidste ende blive til udbrændthed.