Hvad er pilates?

Hvad er pilates

Mange har spurgt mig gennem tiden hvad pilates træning egentlig er…..

  • Der er masser af fordele ved pilates træning:
  • Øget muskelstyrke
  • Styrke og stabilitet af din core
  • Forebygger skader
  • Reducerer stress
  • Forbedre din kropsholdning
  • Forbedrer din balance og koordination
  • Effektiv som genoptræning
  • Øget kropsbevidshed
  • Du vil elske din krop endnu mere 😉

Pilates er styrketræning på en kontrolleret og effektiv måde.

I mit arbejde med pilates bruger jeg forskellige redskaber, som hjælper dig til at få fat i så mange forskellige muskelgrupper som muligt, og dit nervesystem bliver udfordret og styrket.

Jeg er uddannet i STOTT PILATES®, som er et gennemarbejdet koncept, der er skabt af en række specialister indenfor krop og motion.

STOTT PILATES® bliver hele tiden videreudviklet og følger den nyeste viden inden for krop og motion.

STOTT PILATES® består af flere hundrede øvelser både med og uden redskaber. Hver øvelse kan tilpasses den enkeltes behov. Det er det fantastiske ved STOTT PILATES®. Der er uendeligt mange måder at træne bare én enkelt øvelse på, øvelserne er dynamiske og en kombination af styrke og smidighed.

—–

pilatespro 

Der er 5 grundprincipper i STOTT pilates:

Disse fem principper danner grundlaget for STOTT PILATES® og er nøglen til at udføre øvelserne på en sikker og effektiv måde.

De viser dig, hvordan du trækker vejret korrekt, og hvordan du placerer din krop, når du laver øvelserne.

1 vejrtrækningen:

Korrekt vejrtrækning sikrer, at nok ilt strømmer til de muskler du bruger, og af hjælper unødvendige spændinger, specielt i nakke, skuldre og midten af ryggen.

En afslappet og fuld vejrtrækning giver større kropsbevidshed, fokus, koncentration og din generelle sundhed forbedres.

2 Bækkenplacering:

Opretholder den normale kurve i lænden. Dette er den mest stabile og optimale stødabsorberende position for din ryg, både liggende, siddende, stående & gående.

Neutral er der hvor dine ryg- og nakkehvirvler er pænt ovenpå hinanden med discus liggende imellem.

3 Ribbens placering:

Brystkassens position påvirker den øvre rygsøjles stilling.

Mavens skrå muskler udspringer fra den nederste del af ribbenene.

For at bibeholde ryggens naturlige stilling i brystryggen, skal ribbenene hele tiden “være i kontakt” med mavemusklerne, betydende at ribbenene ikke må “poppe” op fra maven, så der er hul mellem maven og ribbenene.

4 Skulderbladenes placering:

Stabilisering af skulderbladene på bagsiden af brystkassen er lige så vigtig, som det er, at spænde de dybe mavemuskler i øvelserne.

Når du stabiliserer musklerne omkring skulderbladene aktiveres de nederste dele af musklerne i den øvre ryg, dette vil hjælpe dig med at undgå at belaste din nakke og skuldre. Der skabes hermed styrke til at opretholde din neutrale holdning.

5 Nakkens placering:

Nakken skal holde sin naturlige stilling i alle øvelser og hovedet skal balancere direkte ovenpå skuldrene i siddende, stående og liggende stilling.

Disse fem grundlæggende principper, danner grundlaget for STOTT PILATES® og er nøglen til at udføre øvelserne på en sikker og effektiv måde. De viser dig, hvordan du trækker vejret korrekt og placerer din krop når du laver øvelserne.

Disse principper vil gøre dig mere opmærksom på din ‘core’ og hjælpe dig med at få bedre resultater af din træning.

Når du har lært STOTT PILATES®

Når du har lært basisteknikkerne, vil du være på vej til at opnå en neutral position.

Du vil blive mere opmærksom på din krop og mere bevidst om, hvordan du bærer din krop i forskellige sammenhænge.

anja_026